Hann du inte knipa ett nummer av senaste Café?

I senaste upplagan kunde du läsa om Sveriges up-and-coming reklamproffs och kreativ talent. Missade du att köpa den hittar du artikeln även här.

3 June 2021

Möt Sveriges nästa reklamproffs

INHOUSEBYRÅN HAR BLIVIT DEN NYA HETA PLATSEN FÖR KREATIVITET. UNG TALANG SÖKER SIG I ALLT STÖRRE GRAD TILL INHOUSEBYRÅER SNARARE ÄN MOT TRADITIONELL REKLAMBYRÅ. EN AV INHOUSETÄVLINGENS PARTNERS ÄR I ÅR TALANGNÄTVERKET :PART. FÖRETAGET GRUNDADES FÖR ATT GE FLER UNGDOMAR OCH UNGA VUXNA MÖJLIGHETEN TILL EN KREATIV KARRIÄR. FÖLJ MED NÄR INHOUSETÄVLINGEN TILLSAMMANS MED CAFÉ MÖTER MORGONDAGENS REKLAMSTJÄRNOR

[Artikel från senaste upplagan av Café - Läs mer inspirerande artiklar på café.se]



Om du är det minsta intresserad av reklambranschen så är det vid det här laget kanske ingen nyhet, men att inhousebyrån vinner mark gentemot den traditionella reklambyrån får numera ses som ett faktum. Statistik visar att antalet varumärken som har inhousebyråer har ökat från 42 procent till 78 procent under de senaste tio åren.



Det starkaste argumentet för inhousebyrån är kanske snarast hur ung talang i dag i allt större grad söker sig inhouse snarare än mot en traditionell reklambyrå. Inhousebyrån har helt enkelt blivit den nya heta platsen för kreativitet. Men hur ser unga talanger på utvecklingen? Bryr de sig om statistik och marknadsundersökningar?



”Hade jag blivit frågad om kommunikationsbranschen och den kreativa sektorn för ett par år sen så skulle jag nog ha ryckt på axlarna. Nyfikenheten har växt till följd av att jag blivit introducerad till den och fått rekommendationer och uppmuntringar”, berättar 19-årige Yusuf Hussein.



Utöver att skriva poesi, fotografera och plugga klart på gymnasiet så gör han sin sommarpraktik på filmbyrån WTYSL. Han tycks vara mer fokuserad på att försätta sig i nya, kreativa, situationer utanför sin komfortzon snarare än att rikta sitt fokus mot ett specifikt mål inom kommunikation.



”Min största utmaning hittills har varit att fullständigt komma ut ur min komfortzon. Trots att jag känner att jag kommit långt på den fronten så har jag fortfarande en bit till att gå. Det gäller att tro på sig själv och sina idéer och inte vara rädd för att dela med sig med sin nya omgivning.”



Du florerar som bäst utanför din komfortzon. Vad är ditt nästa steg?

”Jag hade planer på att studera vidare till IT-ingenjör eftersom det är en barndomsdröm men nu när jag blivit introducerad till den kreativa sektorn via talangnätverket :Part så utforskar jag skärningar mellan teknik, innovation och kommunikation. Jag utforskar nya sätt att utrycka min kreativitet, i synnerhet genom pennan och kameran. Är fortfarande ung, något som jag själv behöver påminna mig, så allt lär falla på rätt plats inom sin tid.”



”Varför är en ingång i den kreativa sektorn upp till slumpen och vilka som har de rätta kopplingarna?” Shilan Shewkis fråga är mer relevant än någonsin. Hon är ett 21-årigt stjärnskott som pluggar Art Direction på Berghs School of Communication och är Creative Content Creator på :Part. Men hade det inte varit för :Part hade hennes resa sett radikalt annorlunda ut.



:Part är ett nätverk för unga, kreativa och entreprenöriella talanger som grundades med målet att ge fler unga möjligheter och förkunskaper till kreativa karriärer. Talangnätverket har vuxit snabbt och används i dag av ett 50-tal partnerföretag inom den kreativa sektorn och startup-världen för att bredda sin rekrytering och hitta nya talanger.



”För ett par somrar sedan sökte jag kommunalt sommarjobb och förväntade mig att, i bästa fall, jobba med parkunderhållning i närområdena. Till min förvåning skulle jag få vara på en reklambyrå mitt i stan och använda mig av hjärnan i stället. Det var en fantastiskt rolig och givande upplevelse, nästan så att jag glömde att det var ett faktiskt yrke. Det blev självklart för mig att art direction var det jag skulle göra och Berghs var skolan jag ville gå”, säger Shilan.



”Jag ansökte direkt efter gymnasiet och kom in på mitt andra försök. Under min första termin märkte jag dock att branschen var väldigt svårnavigerad, särskilt från en som inte har ett nätverk i den. Efter ett inlägg om önskan av mentorskap på Facebook kom jag i kontakt med :Part som för tre år sedan möjliggjorde det där sommarjobbet som var början till allt och vi fann varandra igen. Till sommaren påbörjar jag nästa steg i karriären på den världsberömda reklambyrån Forsman & Bodenfors i Stockholm”, berättar Shilan.



En annan ung talang som med hjälp av :Part håller på att klättra kreativt är 17-åriga Betelihm Abraha.



”Min resa började under 2020 då jag fick ett sommarjobb hos :Part och fick under tre veckor ta fram en idéer och lösningar till samhällsproblem. Vi fick material, inspiration och föreläsningar som stöd men skapa vår egna idé. Sommarjobbet hos :Part öppnade dörrarna till den kreativa sektorn för mig. Jag visste inte så mycket om entreprenörskap eller den kreativa sektorn men tre veckor med :Part var allt som krävdes för att väcka mitt intresse.”



Utöver att gå färdigt gymnasiet så arbetar Betelihm i dag som music curator på Ohlogy, ett företag som bygger varumärken med musik.



Har du alltid velat göra det du gör idag?

”Som barn tänkte jag att jag skulle bli läkare, lärare eller psykolog. Det fanns inte i min fantasi att jag skulle jobba med musik, jag visste inte att man kunde jobba med sin stora passioner och att såna roliga jobb existerade där jag får kombinera musikintresset med att förstå hur människor uppfattar ljud och musik på ett psykologiskt plan.”



Var ser du dig själv om tio år?

”Om tio år gör jag saker jag är engagerad i och brinner för. Nu när jag fått se vilka möjligheter som finns där ute, börjar mina ambitioner växa, och om jag får drömma lite så ser jag mig själv arbeta inom konst- och filmindustrin.”



Vi ställer samma fråga till Shilan och Yusuf:

”Jag ser mig själv i en roll på ett techbolag där jag får utlopp för både mina tekniska kunskaper och mina kreativa skickligheter", säger Yusuf.



"Om 10 år försöker jag fortfarande förklara mitt yrke för min mamma och sedan göra min poäng genom att peka på alla case jag medverkat på i den sjuttionde upplagan av Guldäggsboken. Och hon kommer fortfarande inte fatta”, skrattar Shilan.



”Riktningen för morgondagens kreatörer går åt olika håll, som synes. Våra talanger kategoriserar inte byråer som traditionella eller inhouse. De vill jobba i team som gör skillnad och bryta ny mark kreativt. Många av de starkaste varumärkena har byggts inhouse de senaste åren – då är det naturligt att talangen söker sig dit”, säger Johnny Ly som är VD på :Part.



”Nu för tiden kan det vara lika kreativt att jobba direkt med ett stort varumärke eller en startup som på en byrå eller ett medieföretag. Därför är det en självklarhet att vara med och uppmärksamma den bästa och mest kreativa kommunikationen, oavsett var de kommer ifrån”, säger Johnny om varför :Part samarbetar med årets upplaga av Inhousetävlingen.

Part Talent 2021

BETELIHM ABRAHA

Jag heter Betelihm Abraha, en 17-åring eritrean från Hässelby i Stockholm. Just nu en andraårsstudent i gymnasiet som tillbringar min fritid på YouTube, där jag lär mig om allt från japansk city-pop, storytelling till varför typsnittet Cooper Black är så populärt. Jag är en nyfiken person och älskar allt med psykologi, filosofi och konst.



SHILAN SHEWKI

Mitt namn är Shilan Shewki, jag är 21 år och pluggar Art Direction på Berghs School of Communication och är Creative Content Creator på :Part. När jag inte gör det så grottar jag ner mig i olösta true crime-case, bemästrar koreansk matlagning och försöker hålla mina växter vid liv.



YUSUF HUSSEIN

Mitt namn är Yusuf Hussein. 19-årig multikonstnär som både fotograf och prisbelönt poet. Född och uppväxt i Rinkeby och i dag bosatt i Kista. Till vardags studerar jag sista året på gymnasiet och på fritiden driver jag sociala projekt och är ungdomsledare.



Missa inte fler inspirerande artiklar på

café.se

eller läs mer om :Part och deras arbete

här

.

part

samarbetspartner

talang