Intervju med Hanna Brogren, Generalsekreterare & VD på Sveriges Kommunikatörer

Om deras kompetenskartläggning i kommunikationsbranschen och om deras syn på framtidens landskap

18 November 2021

Vilka är Sveriges kommunikatörer?

Sveriges Kommunikatörer är en ideell organisation med medlemmar i hela landet. SVKOM’s uppdrag är att stärka kommunikationens nyckelroll i företag och samhälle tillsammans med alla som arbetar professionellt med kommunikation. SVKOM utbildar, opinionsbildar, gör event, driver nätverk och stödjer forskning inom kommunikation. 

För mer information eller kontakt så besök www.sverigeskommunikatorer.se



Ni har nyligen släppt en kompetenskartläggning kopplat till kommunikationsbranschen, vad har ni kommit fram till i stora drag?

Vi ser en snabb förändring av vad en kommunikatör behöver kunna. Nya roller tillkommer och man kan se att yrket både breddas och fördjupas. Bredden är att allt fler är coacher och rådgivare om kommuniketion, inte minst internt. Djupet är till stor del inom content där flera kompetenser behöver ha spets. Förutom att berätta i text ska allt fler kunna rörlig bild, producera poddar och webbinarier, kunna design och veta hur de hittar sin publik i den digitala omgivningen. 



Vad ser ni för kompetens som efterfrågas mest just nu?

Efterfrågan är bred, det speglar nog att kommunikatörens roll breddas. Vi ser också inhouse-trenden i efterfrågan, riktigt många vill bli bättre på copy och content, vi har fullbokade kurser hela hösten. Och så vill många utveckla sitt berättande med rörlig bild och ljudmedier.



Ser ni att klimatet och kompetensutvecklingen har förändrats under pandemin?

Redan tidigare var det digitalt som gällde och under pandemin har vi ju umgåtts helt digitalt så självklart behöver vi kunna fler verktyg och vara effektiva digitalt. Snabbhet och att hitta målgruppen på ett effektivt sätt i en mångfald av plattformar är en annan sak som hamnat i fokus. Då behövs uppdaterad kompetens och arbetssätt som stödjer det digitala samarbetet.   



Vad är det för verktyg som ni ser är viktiga inför framtiden?

I framtiden kommer mer och mer AI in i kommunikatörsjobbet, t.ex. AI som kan skriva texter. Men jag tror att det tar ett tag. Ännu kan de bara göra referat som är ganska standardiserade, typ ekonomi-, sport och fastighetsnotiser. När mer och mer big data används får vi tillgång till allt med avancerade analysverktyg.



Vad ser ni fram emot mest inför Inhousetävlingens gala den 23 november på Berns?

Att få fram goda exempel bland vinnare och nominerade som kan inspirera andra! Inhousetrenden är stark och vi blir alla lite bättre när vi lär av kollegor. Jag hoppas vi också får reflektera om kompetens. Och självklart vill vi fira och hylla de som gör ett bra jobb!

Hanna Brogren