Intervju med Inhousetävlingens guldsponsor Visual Art

Monika Lindquist, Marketing & Communications Director på Visual Art, berättar om samarbetet med Inhousetävlingen och varför det är viktigt för företag att använda visuell kommunikation.

5 July 2022

Berätta, varför har ni valt att bli sponsor till Inhousetävlingen?

Många av våra kunder har Sveriges vassaste inhousebyråer och fler och fler varumärken börjar se digitala kommunikationsytor som en naturlig del i en mediamix. Därför är det här en perfekt plattform för oss att vara med på för att stärka relationen till våra kunder men självklart även Visual Art som varumärke.

Vad ser ni mest fram emot kring samarbetet med Inhousetävlingen?

Som alltid ska det bli härligt att se vilka kampanjer som lyfts fram och det finns några modiga varumärken som verkligen testar sin väg just nu. Det som också är otroligt inspirerande, och det blev väldigt tydligt förra året, är att stor budget inte behöver betyda bättre kampanj. De mest effektiva kampanjerna är ofta ganska enkla att förstå och berör oftast fler sinnen än bara det visuella.

Hur arbetar och hjälper Visual Art kommunikationsavdelningar och byråer?

Vi hjälper företag att designa effektiva kommunikationslösningar med hjälp av digitala kommunikationsytor. Genom att tillsammans definiera vad varje zon ska uppnå, och följer upp dessa mål, säkerställer vi att de används på det mest effektiva sättet. Oavsett om det är i informationssyfte, kommersiellt eller intern kommunikation.

Varför är det viktigt för företag att använda sig av visuell kommunikation idag?

Visuell kommunikation har alltid varit viktig. Synen är ett oerhört komplext och det sinne som processas i störst del av hjärnan. Vi lär oss hur selektiv information filtrerar bort irrelevant information och hjälper oss att fokusera på det som kräver vår uppmärksamhet. Det är även en av anledningarna till att digitala kommunikationsytor ofta har högre observation än analoga då ögat dras mot det som rör sig. Dels kan innehållet röra sig, vilket drar ögat till sig, dels färger och kontraster blir ofta tydligare jämfört med analoga skyltar. Det är dock otroligt viktigt att var skylt har sin plats och att det inte handlar om antingen eller, båda behöver finnas.

inhousetävlingen

sponsorskap

visual art