Möt Anna Kamjou Reuterswärd; VD på Evolab, samt jurymedlem i Inhousetävlingen 2021

Om vikten av hög kreativit höjd och framtidens utmaningar för inhousebyråer.

17 August 2021

1:

Näst på tur av jurymedlemmarna att presenteras är Anna Kamjou Reuterswärd.

Anna är en svensk-persisk-engelsk global designvisionär, innovatör och kreativ ledare. Efter ett antal år som global designchef på The Absolut Company driver Anna nu kreativa konsultföretaget Evolab. Anna har designat allt från en global pop-ikon-vodkaflaska till ett oljefritt fraktfartyg. 

Med en djup förståelse för varumärken, designprocess och kreativt team-ledarskap, i balans med realisering, har Anna en lång meritlista från kundprojekt i olika industrier. Alltid med en stark koppling till framtida kundbehov, storytelling och slutproduktens värdekedja. Både ur varumärkessynpunkt och hållbarhetssynpunkt.

2:

Vad anser du är viktigaste faktorerna i en riktigt bra kampanj? Både i processen och i slutresultatet?

Jag anser att kreativitet är den i särklass viktigaste faktorn i en riktigt bra kampanj. Det finns en hel del forskning om att kampanjer med hög kreativ höjd också når de bästa slutresultaten, och ur ett varumärkes perspektiv är såklart själva slutresultatet i form av effekt på målgruppens attityder och beteenden det viktigaste. Ur konsumentens perspektiv kan kreativ höjd göra att en kampanj är mer “delightful” och känns både underhållande och meningsfull. Så - hög kreativ höjd ger önskat slutresultat. Vilket i sin tur kräver ett starkt kreativt ledarskap genom hela processen, både från kund och byrå. De bästa processerna har en tajt brief, med kristallklart syfte och mål, tydliga ramar, ett multi-disciplinärt team och tätt samarbete mellan alla inblandade som dock tillåter olika perspektiv, åsikter och att osäkerhet och en viss kreativ friktion tolereras. Inte den vanliga svenska konsensus-modellen alltså.

2:

Varför har du accepterat rollen som jurymedlem i Inhousetävlingen 2021? Vilka styrkor ser du i denna typ av initiativ?

Jag är alltid nyfiken på företags marknadsföring, design och kommunikation, på vad andra kreatörer skapar, och hur man bäst organiserar företag och team för att möjliggöra kreativitet. Jag tror att jag idag har en så pass rik och lång erfarenhet från både kund- och byråsidan, att jag kan bidra med något vettigt om vad som fungerar och inte. Jag ser en styrka i att lyfta fram den strategiska och kreativa höjd som finns i svenska varumärken och kreatörer - oavsett byråform. Det är värdefullt att vi delar med oss av erfarenheter, triggar varandra att bli ännu bättre och inspireras kreativt av andra med liknande utmaningar.

2:

Vilka utmaningar tror du inhousebyrårer står inför under de kommande åren?

Att få kreativitet och risktagande att leva när många affärsverksamheter kommer att vara ovilliga att ta risker. Att återhämta sig efter corona-pandemin, ekonomiskt men också med distansarbete som är extremt svårt och energikrävande i kreativa processer där man är beroende av att kunna tänka och skapa tillsammans med andra, och av att oväntade möten uppstår och där alla våra sinnen stimuleras att göra nya, spontana kopplingar vilket är centralt i kreativitet. Att det saknas bra ledarskap i förhållande till kreativa processer hos beställarna, vilket kan vara svårare att komma tillrätta med i en inhouse-relation än med en extern byrå där affärs-formalian ofta tvingar fram en annan tydlighet i villkoren för relationen, samt ställer tydligare kompetenskrav på ledarskapet både hos beställare och kreativt team.

jury

Absolut Company

Anna Kamjou Reuterswärd