Möt Kristofer Steneberg; Chefredaktör för King & Café samt jurymedlem i Inhousetävlingen 2021

Kristofer om branschens utveckling, utmaningar framåt och varför han accepterat rollen som jurymedlem i årets Inhousetävling.

3 June 2021

Från underklädd utlandskorrespondent till stilmagasinens chefredaktör

Det sammanfattar absolut inte vem Kristofer är och vad han har gjort, men det kanske kan vara en start.



Kristofer har en lång journalistisk erfarenhet både från näringslivstunga Dagens Industri, via nutidsutveckling och digitalisering av ledarskapsfokuserade magasinet och forumet Chef, till dagens roll som chefredaktör för Café och King.  



Med ett konstant driv framåt, förståelsen för att ha örat mot marken, vara lyhörd för målgruppen och samhällets trender och sen skapa vass kommunikation med lika delar toppjournalistik, humor och trendmedvetenhet är Kristofer på många sätt en av landets vassaste kreatörer och redaktörer inom den skrivande konsten.



Från ett journalistiskt perspektiv, hur ser du att reklam och mediavärlden har utvecklats de senaste 10 åren? 

Den stora förändringen ligger i att kanalerna har blivit fler och att fler saker i tillvaron konkurrerar om människors tid. Streamingtjänster, appar, poddar, sociala medier och spel har klivit in och tagit många av dygnets timmar på bekostnad av traditionell tv, tidningar, böcker och en rad andra aktiviteter. För Café och King handlar det om att använda en bred palett av kanaler, både digitalt och print, för att nå samma målgrupp. Rent journalistiskt har vi blivit ensammare – konkurrenter har försvunnit eller dragit ned. Det har gynnat oss i ökad räckvidd och relevans. När det gäller ”nyheter” är vi intressanta så länge vi har en målgrupp.



Varför har du accepterat rollen som jurymedlem i Inhousetävlingen 2021? Vilka styrkor ser du i denna typ av initiativ?

Att koppla marknadsföring närmare varumärket är en tydlig trend. Många varumärken har egna kanaler att kommunicera med sin målgrupp på och när konsumenten hittar en vara eller tjänst som han eller hon gillar eller har nytta av kan Inhousebyrån bekräfta och stärka den upplevelsen, med örat mot kunderna.



Vilka utmaningar tror du inhousebyrårer står inför under de kommande åren?

Att spara kostnader och få bättre kontroll över sin kommunikation och marknadsföring är två viktiga parametrar för starka varumärken. Men får de inte relevanta resultat på sista raden kan det bli en utmaning. Det gäller också att Inhousebyrån med sin erfarenhet och data kan hålla emot när en ledningsgrupp blir kortsiktiga i sitt tänk och på längre sikt riskerar att tappa i trovärdighet gentemot sin kärnmålgrupp.



juryn