Möt Maria Sabbah; Head of Marketing på Futurice Sverige och jurymedlem i Inhousetävlingen 2021

Maria om hur man slår igenom bruset, vikten av internkommunikation och att ha alla "med på tåget".

7 June 2021

Vi är glada att presentera Maria Sabbah som en av årets jurymedlemmar 2021

Med en stark förståelse för komplexiteten kring marknadslandskapet och behovet av trial and error för att hitta sitt varumärkes ”perfekta mix” i marknadsföringen tror vi att Maria kommer att vara en stor tillgång i juryn.

Designern och entreprenören Maria Sabbah var från tidig ålder intresserad av kommunikation och reklam, så när gymnasiet var avklarat bar stegen vidare till Stockholm med studier både i förpackningsdesign på Nackademin och marknadskommunikation på Berghs. 



Maria har sedan dess bred erfarenhet att räkna till sig. Allt från arbetet med att förflytta uppfattningen om ett varumärke och produkt med många starka fördomar kopplat till sig till att bli något läckert och eftersökt (Boulbar), till digitalspecialist och projektledare under största digitaliseringshypen, följt av mediabyråjobb. Erfarenheterna från arbetslivet fick sen ta ett annat uttryck då Maria med hjälp av en papperspåse och färg grundade ett nytt bolag med fokus på miljövänlig och ansvarsfull barninredning som fick enormt genomslag på ett globalt plan, som skapade miljonvinst redan år 1 med 0kr investering i köpt media - Tellkiddo.



Numera driver Maria vidare det egna bolaget Tellkiddo parallellt med arbetet som Marknadschef på Futurice som är en tech, design och business byrå med fokus på innovation och data.



Hur tror du att vi behöver anpassa vår kommunikation i framtiden för att slå igenom bruset?

Kommunikation handlar om att förstå vilka problem kunderna har, eller på vilket behov vi är lösningen. Analysera köpprocessen och förstå när vi ska kontakta våra intressenter. Marketing automasation och martech är en förutsättning för att marknadsavdelningar ska hinna och klara av det komplexa marknadsföringslandskapet. Inget företag har samma ”marknadsrecept". Utmaningen är att hitta den perfekta mixen för det perfekta receptet. Testa och analysera och testa igen. 



Vilka utmaningar tror du inhousebyrårer står inför under de kommande åren?

Den stora utmaningen är hur vi kommunicerar internt och samarbetar över olika avdelningar, hitta agila arbetsätt för att driva mot gemensamma mål. Även en stor utmaning är komplexiteten marknadsavdelningar står inför vad gäller verktyg och trender. Att få med sig hela företaget att jobba marknadsföring och förstå att när vi jobbar tillsammans blir marknad och säljs samarbete som bäst.  



Varför har du accepterat rollen som jurymedlem i Inhousetävlingen 2021?

Att belysa den komplexitet som vi står inför inspirerar och att höja inhousebyråerna och bekräfta det hårda jobb vi gör gjorde att jag tackade ja till utmaningen. 

juryn