Möt Monika Lindquist, jurymedlem i årets Inhousetävling

Monika Lindquist, Marketing & Communications Director på Visual Art, om uppdraget som jurymedlem, Inhousetävlingens betydelse i arbetet med marknad och kommunikation och framtidens efterfrågan av digital kommunikation och tekniska lösningar.

5 July 2022

Hej Monika, välkommen tillbaka till uppdraget som jurymedlem i årets upplaga av Inhousetävlingen. Vilka erfarenheter från ditt uppdrag under 2021 tar du med dig in i årets tävling?

Jag tar med mig att större budget behöver inte betyda bra resultat. Det går inte att köpa sig till en effektiv kampanj, du kan inte heller rädda den genom att kasta bra pengar efter dåliga. Din kampanj är inte effektiv bara för att du har en stor budget eller är ett välkänt varumärke. De som börjar med varför och sätter sin kund centralt är de som lyckades bäst förra året.

Vilken betydelse har Inhousetävlingen i ditt arbete med marknad och kommunikation?

Inhousetävlingen är viktig för företag för att den ger dem en chans att stanna upp och se vad vissa kampanjer faktiskt uppnår. Det är så lätt att vi gör en kampanj och snabbt springer vidare till nästa. Vi strävar mot mål som hela tiden flyttas fram. Här får marknadsavdelningar en stund att stanna upp, se om de är på rätt väg för att uppnå sina långsiktiga mål och ibland kanske korrigera den plan de satt upp.

Internt skapar det även en gemenskap som jag tror är otroligt viktig för alla företag på lång sikt. För en tävlingsmänniska som mig är det svårt att säga men.. att vinna är kanske inte det viktigaste i det här fallet.

Visual Art arbetar med digital skyltning och tekniska lösningar inom digital kommunikation som förbättrar kundupplevelsen och skapar ett värde för kunden. Hur tror du efterfrågan kommer se ut i framtiden för digital kommunikation och tekniska lösningar?

Efterfrågan på tekniska lösningar som kan förenkla vår vardag, utan att du behöver vara ett tekniskt geni, kommer hela tiden att öka. Det svåra är inte att acceptera teknisk innovation, det är att acceptera förändring i sig. Många av de ytor som kan digitaliseras, kommer att digitaliseras. Däremot kommer inte allt att bli digitalt, för allt är inte ”värt” att digitalisera. Men de ytor som kan digitaliseras och driva riktigt affärsvärde kommer att göra det. Ytor för intern kommunikation, sälj- och informationsytor i butiker, vägvisning, trapphus..

inhousetävlingen

visual art