Några snabba med Visual Art, ny guldsponsor

Om inhousetävlingen, kommunikation 2021 och att våga sticka ut hakan.

23 March 2021

Tankar kring tävlingen 2021, trendspaning och vikten av stark kommunikation oavsett byråform

Visual Art är ny guldsponsor till Inhousetävlingen 2021. Vi träffade Monika Lindquist, Marketing & Communications Director hos Visual Art, för att prata om tävlingen, kommunikation 2021 och att våga sticka ut hakan.



Hej Monika! Berätta - varför har ni valt att gå in som sponsor till Inhousetävlingen?

Många av våra kunder har Sveriges vassaste inhousebyråer och fler och fler varumärken börjar se digitala kommunikationsytor som en naturlig del i mediamixen. Därför är det här en perfekt plattform för oss att vara med på för att stärka relationen till våra kunder men självklart även Visual Art som varumärke.



Vad ser ni för styrka i tävlingen?

Inhousetävlingen är väl etablerad vid det här laget, men har ändå en tendens att leva lite i skuggan av andra reklamtävlingar. Det är synd, men bevisar också hur viktig tävlingen är. För det görs oerhört mycket kreativ, och inte minst effektiv, reklam inhouse – och det måste uppmärksammas mer. 



Till skillnad från många andra tävlingar handlar inhoustävlingen alltså inte bara om att lyfta bra kommunikation, utan det handlar även om att lyfta en hel kategori inom kommunikationsbranschen som ibland hamnar i skymundan. 



Tankar om kommunikationsbranschens utveckling och inhousebyråernas betydelse och framfart? 

Jag tycker att inhousebyrå kontra extern byrå går lite i vågor och vi ser många varumärken idag som jobbar både med interna och externa byråer. Det som visat sig de senaste åren är att ingenting är längre svartvitt och man har behövt sluta tänka så kategoriskt. Äntligen tror jag vi nått en punkt i tiden där det inte längre handlar om ”inhouse eller inte”, utan snarare om ”hur får vi bäst fram vårt budskap” och sedan en härlig mix av kreativitet. 



Tittar vi bredare på kommunikationstrender är det tydligt att varumärken behöver driva både kortsiktig försäljning och långsiktig tillväxt och både reklam, kommunikation och kanalval flyter ihop på ett annat sätt idag än vad det gjorde tidigare. Varumärken kan alltid nå kunden, och kunden kan alltid nå dig. Idag måste det gå att känna igen varumärken, kommunikation och kampanjer oavsett kanal och plattform för att den ska nå maximal effekt.



Just nu är det även läskigt att sticka ut och det finns inget facit för vad som kommer att funka eller inte. Det samlas mycket data men i ärlighetens namn kanske vi mäter lite för mycket och inte riktigt vet vad vi ska göra med allt. Den kan vara svår att tolka och svår att tyda.



Den data som kommer spela roll framöver kommer att komma från algoritmer och kanske främst då maskininlärning. 



Vad ser ni fram emot mest kring Inhousetävlingen 2021 som firar 10års jubileum?

Som alltid ska det bli härligt att se vilka kampanjer som lyfts fram och det finns några modiga varumärken som verkligen testar sin väg just nu. Vissa hyllas, andra sågas men att våga är häftigt!



Äntligen tror jag vi nått en punkt i tiden där det inte längre handlar om ”inhouse eller inte”, utan snarare om ”hur får vi bäst fram vårt budskap” och sedan en härlig mix av kreativitet. 

Monika Lindquist
Visual Art - in store screen

Partner

trender